آيا تا كنون راجع بع تحريك طناب نخاعي چيزي شنيده ايد؟

 

تحریک طناب نخاعی (SCS) Spinal cord stimulation

به کار گیری نیروی برق (الکتریسیته) در پزشکی به هدف درمان درد، پیشینه درازمدتی دارد ،که به سال 15 پس از میلاد(Anno domini) برمی‌گردد. یعنی آن هنگام که Scribonius مشاهده کرد، درد ناشی از نقرس در تماس با برق ماهی(Torpdo fish) تسکین می‌یابد. در سال 1967 یعنی 2000 سال بعد، نخستین محرک طناب نخاعی برای درمان درد مزمن سرطانی کار گذاشته شد. این وسیله از الکترودهای ساخته شده ی مرسوم که توسط شرکت Medtronic به عنوان محرک دستگاه قلبی ، عروقی بود و یک منبع تغذیه خارجی (external power supply) داشت ساخته شده بود. اصلاحاتی که برای تولید مولدهای برق محرک عصب سینوس کاروتید انجام شد، منجر به تولید نخستین محرک طنابی نخاعی تجاری قابل دسترس در سال 1968 شد. بنابراین حدود 43 سال است که تحریک طناب نخاعی بر پایه وسایل پزشکی، جزء اقدامات پیشرفته‌ای است که برای درمان شرایط دردناک مزمن به کار می‌رود.

در سال‌های اخیر ما شاهد گسترش و بهبود قابل توجهی در کابلهای‌ هادی ((lead، دینام (generator )[ بعد از این در هر جای متن واژه دینام به کار رفت منظور مولد برق دستگاه یا ژنراتور است] و فن‌آوری باتری‌های دستگاه بوده‌ایم، که به نوبه خود توانایی ما را برای برانگیختن ساختمان‌های سلولی با الکتریسیته در طناب نخاعی ارتقا داده است.

در نتیجه همین پیشرفت‌ها در فن‌آوری SCS بود که به سمت درمانی با کمترین تهاجم و برگشت‌پذیر به عنوان کوششی موقتی که می‌تواند به طور بالقوه از جراحی‌های غیرضروری و با خطر کارگذاری همراه عفونت پیش‌گیری کند، ارتقا یافته‌ایم.

موارد کاربرد SCS

شرایط دردناکی که اثرپذیری SCS در آنها نشان داده است شامل:

آراکنوییدیت (التهاب پرده عنکبوتیه)، رادیکولوپاتی، نوروپاتی دردناک، CRPS نوع یک و دو، سندرم شکست جراحی پشت (FBSS ) با درد محوری رادیکولار، PHN، PTPS، تنگی کانال نخاعی کمری آنژین قفسه صدری سرکش، PVD (بیماری عروق محیطی) و درد احشایی سرکش است.

شرایط فوق را می‌توان این‌گونه طبقه‌بندی کرد:

درد پشتی محوری

FBSS

سندرم شکست جراحی گردن

آسیب ناشی از برخورد Whiplash Injury

شرایطی که درد مزمن پشت ایجاد می‌کنند.

 

درد رادیکولار

گردنی

کمری

 

درد نوروپاتیک

·      CRPS

·      PHN

·      درد اندام خیالی

·      شرایط دیگری که درد نوروپاتیک ایجاد می‌کنند.

 

بیماری عروق محیطی

PVD غیرقابل جراحی / ایسکمی اندام

پدیده رینود

انگشت سفید ارتعاشی

بیماری برگر

مواردی که توسط مراقبت‌های پزشکی دولتی امریکا تصویب (approved) شده‌اند. (www.cms.gov)

درد سرکش، با طبیعت نوروپاتی مانند درد ناشی از آراکنوییدیت، آسیب‌های ریشه‌ عصبی، آسیب‌های ناشی از جراحی یا پس از ضربه مانند FBSS، CRPS نوع یک و دو، سندرم درد اندام خیالی، مراحل انتهایی PVD (هنگامی که بیمار نمی‌تواند تحت بازسازی عروقی قرار گیرد یا پس از بازسازی عروقی نشانه‌های دردناک وی تسکین نمی‌یابد)، PHN، آسیب شبکه‌ای (Plexopathy)، نورالژی بین دنده‌ای، آسیب دم اسبی و آسیب ناکامل طناب نخاعی.

برای انجام SCS تمام معیارهای زیر باید درنظر گرفته شود:

ـ SCS در سلسله درمان‌های درد مزمن سرکش به عنوان درمان آخر استفاده می‌شود.

ـ مدارک پزشکی باید پایه عینی درد گزارش شده توسط بیمار را نشان دهد.

ـ جنبه‌های دیگر درمانی مانند روش‌های دارویی، جراحی، فیزیکی و / یا روان‌درمانی باید شکست خورده باشند و رضایت ایجاد نکرده باشند یا براساس تفاوت‌های کارشناسانه مناسب بیمار نباشند یا موارد منع کاربرد داشته باشند.

ـ بیمار می‌بایست پیش از کارگذاری دستگاه SCS توسط تیم چند تخصصی تحت غربالگری دقیق، ارزیابی مناسب و تشخیص درستی قرار گرفته باشد.

ـ پیش از کارگذاری دستگاه دایمی، تسکین درد بیمار باید به طور موقت آزمایش شده باشد.