اگر به تصویر زیر نگاه کنید

 

درماتومهای تقریبی درد در دیسکوپاتی های کمری را نشان می دهد.

جالب است بدانید که هنگام فتق(یعنی بیرون زدن یک دیسک) و فشار روی عصب کنار آن بیمار ممکن است دچار درد در عضلات، فاسیاها، استخوان و پوست محلی خاص شود. زیرا یک عصب خاص می تواند به استخوان و فاسیاهای خاصی عصب بدهد که به آن اسکلروتوم می گویند. همان عصب به عضله ای یا گروهی از عضلات عصب مب دهد که به آن مایوتوم می گویند. و همان عصب به نوبه خود به بخشی از پوست نیز عصب می دهد که به آن درماتوم می گویند. پس در آسیب دیسک و بیرون زدن آن و در نتیجه فشار  روی عصبی خاص درد می تواند به اسکلروتوم، مایوتوم یا درماتوم خاصی نیز عصب می دهد. در ضمن گاهی ممکن است یک عضله از چند عصب تغذیه شود. با شناخت دقیق این محلها می توان با معاینه محل بیرون زدگی دیسک را کشف کرد.

به طور مثال در تصویر بالا نشان داده شده است که اگر شخصی در محلی دچار بیرون زدگی دیسک شود که فشار روی عصب کمری پنجم (L5 در تصویر) بیاید. درد خود را در درماتومهای خارج و پایین ران، خارج ساق و سه انگشت وسطی پا(ازرو و کف پا) احساس می کند.

در تصویر بالا بیرون زدگی در محلهایی که روی عصبL4,L5 ,S1 فشار مارد میکند را نشان میدهد.

 

در تصویر بالا یک بیرون زدگی در دیسک بین مهره پنجم کمری و اول خاجی نشان داده شده است.

 

 

حالا در تصویر بالا محلهای درد در استخوان را بر اساس فشار روی عصب نشان میدهد به درد استخوانی ناشی از درگیری عصب L5 توجه کنید.

 

در تصویر زیر محل درد در مایوتومهای اندام پایینی را نشان می دهد.